الاثنين، 13 ديسمبر، 2010

اكبر نتن

God Curse Israel and all who support it to kill women and children
اذا كانت اماطة الاذى عن الطريق صدقة فقتل الصهيوني صدقة


رباعيات بيرم المصري
مفيش ماياه بقـــــــت تجري ولا حتي في قعر البـــير
وحل البؤس في ارضي لقينا الـــــــخير حمام بيـطير
وفي الجامع كتير يدعوا وناس تدعي كمان في الدير
ماهو جاري بيســـــندني وغــير الاهل مين هيـــجير


اسرائيل من موقع القوة تناور وامريكا بأسلوب المؤامرة تعلن عن عدم قدرتها علي ارغام اسرائيل, وعلي الطرف الاذل ان يبحث عن حلول بأسلوب العمالة والتواطئ ودوخيني يا ليمونة. وعلي رأي المثل "قالوا عد غنمك ياجحا قال واحدة قايمة والتانية نايمة والاثنين معيز"

اكبر نتن



اكبر نتنــــــــــــــــــــــياهو في الوجـــــــــــــــــود لو تجود
ادي وزيـــــــــــــــرنا الامين في خدمتــــــــــــك نجمة داود
زرع الذرة اهو افســـــــــده ولاربــــــــع كوز في اي عود
ودول صحابه مسخوا وبسوء فعالهم وسخوا سيرة الجــدود
وطوق ملون تحـــــــت قبه
وبيه هنرقص الهيلا هوبه
والهز يفضل مســــــــتديم
***
شوفتـــــــــــوا اللي طفوا في الحــــــــرايق ده الاذل والذليل
ده اســــــرائيل اصلا وحوش ميـــــــــعرفوش معني الجميل
واللي عزي في اللي ماتوا من حداهم يبقي راجل؟ مستحيل
ينســـــــــــــــــي قانا ينسي غزة واللي ماتوا في الخـــــــليل
لو هيلـــــــــــــــــطم اويشلــــــــشل
اويصـــــــوت بصـــــــــــوت يجلجل
برضو روحه في نظرهم روح بهيم
***
الســـــــــلام ده كدبه ســـــــــــودة ياله فوقوا ماتحـــــلموش
والـــــــبدايل ذل كامل انتو ايه مابتــــــــــــــــــــــــــفهموش
والسلم يجي بجهاد حقيقي وعيونا صاحـــــــــية مابيناموش
اما انتم في نظرهم مالكم قيمة حتي ماتســـــوا الهـــــــموش
طال قعادكم في التشاور والجدال
ارض ترجع بالتفاوض ده محال
واللي فكر دي سياسة ده الغشيم
تم تعديل البيت التاني في المقطع الاخير وفق راي الدكتورة هبة النيل....لانه الاوضح ولها الشكر

(اليهود اعداء الله اعداء البشرية فلا تامنهم )
عندى جديد كل ثلاثاء فشاركونى بالنقد والتعليق
بيرم المصري




هناك 19 تعليقًا:

افروديت يقول...

أستاذ بيرم /

كلماتك سهام ولكن أين الرقاب ؟

مهتم يطفي الحرايق ونسي غزة وقانا

ربنايولعهم ويولع كل اللي بيساعدهم او يواسيهم بكلمه حتي ...

تسلم ياأستاذالشعر ويسلم قلمك

وفاء بركات يقول...

أستاذى الفاضل
طعم المرار في الحنك عالق والقلب لما إنكسر شاف البياض غامق ظلمه في عز النهار وامهر سباح ع الشط غارق لماغلابه تكون في القاع دايس عليهم قدم فاسق وبلاضمير ولارحمة معدش شئ فارق وصوتي إترمي علي الطريق وأحيو الموتي في زمن الخوارق
صمغوا الأفواه وكبلو الأيادى وقالو بينا وبيتكم كتر فارق
أرجو المعذره لأن السكر عالي عندى ومأسر علي نظرى لو هناك خطأ في اإملاء
دمت لي نبراسا وأستاذا
والسلام عليكم ولا سلام مع الصهاينة.

غير معرف يقول...

السلام ده كدبه سودة ياله فوقوا ماتحلموش
والـبدايل ذل كامل لليهودي مابتفهموش

هذه الحقائق واضحة الآن .. وكانت واضحة إبان حكم جمال عبد الناصر .. ولكن بكل أسف تاهت الحقائق مع الرؤية التى دللت عليها مقوله أن 99% من أوراق الحل فى أيد أمريكا وها هى أمريكا ومعها أسرائيل فشلوا وإنهزموا أمام حزب الله فى 33 يوم مجيدة ثم أعيد فشلهم مع حماس فى غزة المحاصرة من جميع الجهات فى 22 وها هى أمريكا تجر زيل الخيبة فى أفغانستان والعراق وسوف تنسحب لانها لا تستطيع الاستمرار .. إذن الحل الحقيقى ما قاله عبد الناصر ويعاد اكتشافه هذه الأيام .. ولكن ليس هناك من مستمع ولا مجيب لأنك تنادى على أموات
ولا عزاء للكلاب ولا الخنازير
مواطن مفروس

محمد الجرايحى يقول...

عمنا وشاعرنا الجميل: بيرم المصرى
أى سلام هذا الذى يتحدثون عنه إتهم يخفون وراء هذا خوف وخزى الضعف المهين
وحسبنا الله ونعم الوكيل
ولاسلام مع أعداء الله

فكرة من الزمن ده يقول...

الله يا استاذبيرم والله يسلم قلمك وصوتك يا استاذنا فعلا السلام ده كدبة سودة والظاهر الكدابين فقط هم اللي صدقوها

زيارة حضرتك والله شرف كبير جدا وتسعدني جدا جدا
تحياتي

هبة النيـــــل يقول...

أبوية بيرم المصري جدا
السلام ده كدبه سودة ياله فوقوا ماتحلموش
والـبدايل ذل كامل لليهودي مابتفهموش

ايه رأيك تكون
والبدايل ذل كامل.. انتو ايه مابتفهموش

اما انتم في نظرهم مالكم قيمة حتي ماتســـــوا الهموش

ايه رأيك تكون

اما انتم في نظرهم مالكو قيمة...ماتساووش

والدي الغالي جدا

لما أقرألك دايما تكون مشاعري مضطربة، بين جمال روائع ما تكتب وبين حزن ومرارة لما تكتب من قضايا

أقولك ايه يابوية ربنا يجعله بميزان حسناتك ويديك الصحة والعافية وطول العمر ويزيدك بركةوبصيرة

ربى وجنة بيسلموا كتير على جدو بيرم وبيسمعوا الشعر معانا

وجنة كتبت 3 أبيات أول محاولة للشعر، هي على فكرة في 3 ابتدائي :)

أرق المنى
ابنتك هبة

Beram ElMasry يقول...

ابنتي العزيزه الغالية افروديت
لقد ظهر الحق وانكشف الوجه العبوس للغرب وامريكا وظهر لنا تخاذلهم في نصرة العرب ولو بالخداع ولننتظر ما سيفعله السفهاء بيننا تجاه ضياع القضية
سلام ولاسلام مع بني اسرائيل

Beram ElMasry يقول...

الاخت العزيزة وفاء بركات
االف مليون سلامة عليك وحفظك الله من كل مكروه والامر بسيط ان شاء الله لو التزمن بارشاد الاطباء

شعر رقيق رغم حدته وصور جميلة تتمثل في البيتين:
طعم المرار في الحنك عالق
والقلب لما إنكسر شاف البياض غامق

وان كان الايقاع ناعم غير انه قاطع احسنت التصوير:
ولارحمة معدش شئ فارق وصوتي إترمي علي الطريق وأحيو الموتي في زمن الخوارق

مليون سلامة وسعدت بتعليقك
سلام ولاسلام مع الصهاينة

Beram ElMasry يقول...

الاخت العزيزة وفاء بركات
االف مليون سلامة عليك وحفظك الله من كل مكروه والامر بسيط ان شاء الله لو التزمن بارشاد الاطباء

شعر رقيق رغم حدته وصور جميلة تتمثل في البيتين:
طعم المرار في الحنك عالق
والقلب لما إنكسر شاف البياض غامق

وان كان الايقاع ناعم غير انه قاطع احسنت التصوير:
ولارحمة معدش شئ فارق وصوتي إترمي علي الطريق وأحيو الموتي في زمن الخوارق

مليون سلامة وسعدت بتعليقك
سلام ولاسلام مع الصهاينة

Beram ElMasry يقول...

عزيزي المواطن المفروس جدا
صدق حدسك ولنكشف للعميان وجه الغرب وامريكا القبيح وتأكد خداعهم وتراجعهم عن وقوفهم في صف العرب المتخاذلين

سلام ولاسلام مع اعداء الله

Beram ElMasry يقول...

اخي وحبيبي محمد الجرايحي
لقد وقع ماتوقعته وماشعرت به من غباء القيادات الاعربية وانخداعهم وقد تأكد اليوم كما تعرف انسحاب الغرب بعد امريكا من مناصرة العرب ولو بالكذب وللننتظر ماسيفعله السفهاء من قيادتنا العميلة تحياتي لك
وسلام ولاسلام مع اعداء الله

Beram ElMasry يقول...

ابنتي العزيزة فكرة من الزمنده
انا اكثر سعاه بتشريفك مدونتي فامثالك يبعثون الامل في النفس انظري ياابنتي لقد وقع المحظور وتخلي الغرب واللجنة الرباعية مع امريكا علي في تأيد الجانب العربي الضعيف العميل
فليرحمنا الله ياابنتي
سلام ولاسلام مع بني اسرائيل

Beram ElMasry يقول...

ابنتي العزيزة الدكتورة هبة النيل
شكرا جزيلا لتوجيهاتك بتعديل البيت الثاني من المقطع الاخير وقد قمت بتعديله اليوم لانه الافضل
اما رايك في البيت الثاني فلا يتناسب مع حرف الروي وهو "م" وليس "وش
سولقد سعدت كثيرا بجنة حفظها الله لك هي واختها
ويارب تبقي شاعرة المستقبل بتوجيهات وتشجيع والده
وشكرا علي حرصك باظهار عملي في صورة افضل
لك مني السلام
سلام ولاسلام مع بني اسرائيل

هبة النيـــــل يقول...

أبوية بيرم المصري جدا

أنا اللي ليا الشرف إنك تسمحلي بس أقرأ قصايدك
ربنا يعزّك يا رب

وهي رائعة من غير حاجة ولا تحتاج لرأيي والله

اش نكون يعني يا بابا

لأن لقصائدك نكهة خاصة جدا جدا جدا


وأسلوبك بجد متميز جدا

ربنا يديك طولة العمر ويزيدك بركة

هبة فاروق يقول...

يسلم قلمك
سعدت بمرورى هنا واتمنى التواصل

Tarkieb يقول...

يسلم قلمك وصوتك يا كرباج سودانى باللي كلامك زي الاغاني

Beram ElMasry يقول...

ابنتي العزيزية الدكتورة هبة النيل
النقد البناء دعم وتقوية لاي عمل والكمال لله. فلا تبخلي بالنقد الذي اقوم به قلمي

تحية الي روبي وجنة ووالدهما لك مني ارق الامنيات
سلام ولاسلام مع بني اسرائيل

Beram ElMasry يقول...

ابنتي العزيزة هبة فاروق
اسعدني مرورك وشرفني حضورك... واتمني معاودتك لتشريف مدونتي...
مدونتك خفيفة الظل وفيها زغلله ........
تحيه وسلام ولاسلام مع بني اسرائيل

Beram ElMasry يقول...

صديقي العزيز تركيب
سلمك الله..تسلملي ياعسل ... وما اتحرمش من خفه ظلك وحضورك المبهج
تحية وسلام ولاسلام مع بني اسرائيل