الاثنين، 25 أكتوبر، 2010

شفـــــــــتوا حكــــــــومة الحــــــــزن الاذلي

God Curse Israel and all who support it to Kill women and children
اذا كانت اماطة الاذى عن الطريق صدقة فقتل الصهيوني صدقة
رباعيات بيرم
قلب العاصي عمره ماتـــــــــاب ولا عن فحشه يوم كان عف
شفنا بظـــلمه كل عذاب ولا يوم خـــــــــفف ولايــــــوم كف
واحنا الشعب المغلوب امره حــــــتي تراب الارض اهو سف
ولا ينفعنا اي ســـــــــــــــلاح اصل ذراعنا ملــــــهاش كف

قال الاسد للثعلب : لقد جعلت لي الغزل فطورا و الثور لغذائي والحمار لعشائي فمن علمك هذة الحكمة. قال الثعلب: راس الديب الملقاه علي الارض.
هذا هو منطق الطغاه والجبارين ومدد مدد شيخ العرب ياسيد تفكك جريدة الدستور واغلقت المحطات الفضائية دون سابق انذار, وانذر الباقي فخاف الجميع ولم الدور وبلع لسانه. وهو المطلوب الي ان تمر الليلة علي خير ويتم المراد وبصراحة ضربة معلم وعلي راي المثل: اضرب المربوط يخاف السايب واهو كله من ده والعينة بينة يانابت
شفـــــــــتوا حكــــــــومة الحــــــــزن الاذلي




شفـــــــــتوا حكــــــــومة الحــــــــزن الاذلي اخر شيــك
جاية بتــــصــــــــنع لبن وكــلـــــــه من سراميـــــــــــك
وانــــــــــــــت ياشعبـــــــــي دايم الشكوة والتلاكيــــــك
بتريحكم قلتوا بطالة ولا فيش حاجة بتتـــــــــــــمر فيـــك
غصب عنا هي مصيـــرنا
قاعدة تغني الغرب ستـرنا
واللي بيسرق حاجة بيخلع ذيله في اسنانة وقال يافكيــــك
***
واحنا عرفنا انها باعت كل اراضي البـــــــــلد الفاضـــية
خدوا اموالنا منهم بينهم كان يتوزع بنفــــوس راضـــــية
واحنا في خوفنا ما اتحركنا شوفنا في ايدهم سكينة ماضية
قالوا هنبعت فرفور ارعن راح يديكوا الضربة القاضـــيـة
واحنا المسخة الكل عيــــرنا
حطوا فوسط الطين مناخرنا
حراس امن بتضرب فينا ضرب بيوجـــــــــــع فين يديك
***
هو الكتكوت ريشه مطقطق جوه البيضة عامل ديــك
لونه الباهت زي الموتي طبعـه البارد فهمه ركيــــك
كل الشعب هيبقي غوازي هو لوحده يكـــــون هتيك
يجي خواجة يدخل درنا غصب عني بيبقي شريــــك
واستغنينا عن سرايرنــــا
قلنا هنكشف ليه سرايرنا
وانت ياسدنا الاوحد قولي ايه الفاضل راح يرضيك
(اليهود اعداء الله اعداء البشرية فلا تامنهم )
عندى جديد كل ثلاثاء فشاركونى بالنقد والتعليق
بيرم المصري

هناك 20 تعليقًا:

محمد الجرايحى يقول...

عمنا الجميل : بيرم المصرى
لاأسكت الله لك صوتاً

الازهرى يقول...

واحنا في خوفنا ما اتحركنا

أستاذنا العزيز
ادعواا الله تعالى أن يديم عليك قلمك الذى يصور الكثير فى قليل الكلام

بعت لك رسالة على الميل يا ريت ترد عليها

سراج يقول...

[ولا ينفعنا اي سلاح اصل ذراعنا ملهاش كف].. هوايه قاسية!
اليوم الشعوب تطيح بحكوماتها بالإعتصامات السلمية لأنها تثق بأرادتها وببعضها بعضا ونحن من ذلك خلاء.. الشعب المصري بحاجة إلى "كف الثقة" لأنه يختلف عن باقي شعوب المنطقة! خذ مثلا الفرس والأتراك "الأنفة" هي التي تحركهم بينما العراقي يحركه الخوف! .. قد أكون مخطئة لكن هذا ما أراه:)
عموما أسئل الله أن يسلطكم على أعداءكم ويحفظكم من كل سوء.. يارب
ياربي تكون بخير وبأتم الصحة.. ومعذرة عن الإنقطاع

غير معرف يقول...

عمنا بيرم المصرى الأصيل
وانت ياسدنا الاوحد قولي ايه الفاضل راح يرضيك
لن يرضية أى شيئ فكرشة واسع بإتساع الكرة الأرضية ... وقد أخذ كل اللى حيلتنا ولسة عايز يورثنا للمحفض أبنه ... وهنا سوف نواجه مشكلة عويصة وهى كيف ومن أين سوف نملأ هذا الكرش كمان ... وربنا معاك يامصر
مواطن مطحون جامد

Mostafa Hashem يقول...

لا فض فوك
أدامك الله وكثر من أمثالك ...
ولو أنى لا أنتظر خيرا من هذه الزمرة على الإطلاق لانهم بجوار كرشهم الواسع .. جلدهم أصبح سميك جداً وربنا سلم
مصطفى هاشم

قلم رصاص يقول...

جميله جدا أستاذنا الكريم
ما اسكت الله لك حسا

تقبل مروري وتحيتي

Tarkieb يقول...

جمييييييييييييييييييييل والله كالعادة..ربنا يديك الصحة وتمتعنا كمان وكمان...ويديك الصحة والعمر وتشوف حكومة غير دي كمان أمين

وفاء بركات يقول...

دايما قولك بييجي علي الوجع
قولنا كتير للعاصي لكن مرتجع
تفتكر لو طولنا نابنا انه منا هيتفجع
ولايكون ربي مخالب وناب زارق وبشكله البشع
فيه اللي هيجرىوفيه اللي من الخوف وقع
ده زى النعل في يوم زحاليق من الرجل م يتخلع
طبق علي راقبيناوصقفناله ورضينا وله وطينا وداس عليناعلي هو وإحنا راسنا متترفع
لوالسايب فينا يخلص المربوط يلزم حدوده العاصي ويرتجع

وفاء بركات يقول...

نسيت أقولك السلام عليكم ولا سلام مع اليهود اللئام

Beram ElMasry يقول...

أخى محمد الجرايحى
لن يسكت الله لى صوتاً مادمت تؤازرنى وتقوم قلمى بالنقد والتوجيه وأجرو ألا تحرمنى مداومة الزيارة , فأنت صديق قديم أعتز به
تحية وسلام ولا سلام مع بنى إسرائيل

Beram ElMasry يقول...

أخى وحبيبى الأزهرى
سيديم الله على هذه النعمه مادمت تشد من أزرى وتداوم على زيارة مدونتى وهو شرف لى , أما الرسالة فلم استطع العثور عليها وإيميلى هو : beram.elmasry@yahoo.com فأرجو أن تعيد إرسال الرسالة لأتمكن من الرد عليك .
تحية وسلام ولا سلام مع بنى إسرائيل

Beram ElMasry يقول...

العزيزة الغالية سراج العراق المضئ
أزعجنى أنقطاعك جداً جداً ولم أدرى كيف الوصول إلى الإطمئنان عليك , فأرجو ألا تنقطعى عن زيارة مدونتى ولو بكلمة سلام , مع العلم أنى أسعد بكتاباتك الذكية .
تحية وسلام ولا سلام مع بنى إسرائيل

Beram ElMasry يقول...

أخى المواطن المطحون جامد
تحية وسلام
كلامك ضرب تحت الحزام ولى رجاء التلميح أخف من التصريح
تحية وسلام ولا سلام مع بنى إسرائيل

Beram ElMasry يقول...

أخى وحبيبى مصطفى هاشم
ولا فض فوك وبقيت لى صديقاً وسنداً فيما أكتب
لك تحياتى وسلام ولا سلام مع بنى إسرائيل

Beram ElMasry يقول...

أخى قلم رصاص حى
المدونة مدونتك فأنت ممن أعتز بصداقته وبك نسعد فلا تحرمنا الزيارة
تحية وسلام ولا سلام مع بنى إسرائيل

Beram ElMasry يقول...

أخى العزيز تراكيب
أطال الله عمرك وحفظ لك نفسك ومالك وحقق لنا أمنيتك أن نحيا لنرى الخير فى التغيير .
تحية وسلام ولا سلام مع بنى إسرائيل

Beram ElMasry يقول...

الشاعرة وفاء بركات
جميل جداً هذ الطريقه فى التعليق والرد وصدقينى أنك تتقنين رسم الصور ولديك وفرة فى الكلمات وأعجبنى
لوالسايب فينا يخلص المربوط يلزم حدوده العاصي ويرتجع
تحية وسلام ولا سلام مع بنى إسرائيل

richardCatheart يقول...

الللللللللللللللله يا استاذ

يسلم بؤك وقلمك

Beram ElMasry يقول...

عزيزتي ريتشارد كاتهارت
وتسلمي من كل مكروه اسعدني مرورك فلا تبخلي بمعاودة الزيارة
تحية وسلام ولاسلام مع بني اسرائيل

maxbeta3zaman يقول...

هذه القطعه من أروع ما قرأته عندك يابو البيارم حلوه وعميقه ولها جرس موسيقى جميل جدا جدا وفيها رموز لا تخفى على الفطن الواعى ...بس عاوز جمالها يكتمل بجبر الكسر الموجود فى البيت التانى واسمح لى بالتعديل التالى فى البيتين 1- و2 ...طبعا اذا سمحت لى...
شوفتوا حكومة الحزن الأزلى آخر شيك
دايره تصنع لبنك كله من سيراميك
كده تبقى الموسيقى:" ترلم ترلم ترلم ترلم ترلم تيك " زى كل الأبيات اللى بعدها
انت عارف لك معزه عندى قد ايه ...من شان هيك بسمح لنفسى احط رتوش على كلامك اللى مافيش فى جماله ولا لحلاوته مثيل ...كمان انت زييى بتاع زمان ...موش كده