الأحد، 18 أبريل، 2010

هو ده المصري الفصيح

God Curse Israel and all who support it toKill women and children
اذا كانت اماطة الاذى عن الطريق صدقة فقتل الصهيوني صدقة

ياكويت الفعل خايب ريحته شيــــــنة فيه زهـــــومـة*
فيه الغدر باين بالحبايب خلي وشـــــــــك وش بومة
ده اللي حارب في صفوفك شعب مصري مش حكومة
واما ينجح البردعي راح حتفضل الخصــــــــــومة؟!

* الزهومة تعني: رائحة اللحم النتن

هو ده المصري الفصيح
يوم الثلاثاء سمعت شباب مصري في برنامج العاشرة مساء يتحدث بوعي وفطنة ادخلت السرور الي نفسي رغم الحزن والكئابة من فعل دولة الكويت ضد معايش مصريين يعملون بها في خدمة دولتهم كما تعودوا ن سابق العهد في مؤازرة الدولة الشقيقة



شوف شبابنا لما هبوا هدوا جدران الســـكوت
قام وعدي فوق همومه جوا قلبه الهمة قــوت
جات له فرصة ه يغتنمها فرصة لا يمكن تفوت
هم دول احفاد لخوفو همّ دول اخوان لتـــــوت
واقراوا سيرتـــه في الصحــــــايف
تلقوا غيره مـــــــــــــــنه خايـــف
وبصحيح هو د المصري الفصــيح
***
لما حاولوا يغموا عينه غموا عينهم عن لصوصه
موهوله في الفواصل بين عمومه وبين خصوصه
حطوا ليهم حلم كاذب فيه يتوهوا فيه يلوصـــــــوا
خلوا دنياهم مغارة بحر هايج فيه يغوصـــــــــــوا
قام شبابنـــــا هب فايق
والمصروة دول شقايق
وبصحيح هو ده المصري الفصيح
***
همّ دول اتباع محمد ويا انصـار اللاهـــــــوت
بود صافي ودين سماوي هدوا تمثال الطاغوت
همّ دول ابطال عبورنا همّ دول ابطال جــــالوت
لما دول يبقوا ولادنا يبقي مصر ازاي تمــوت
مصر خضراء وكون فسيح
ارض هجرة للمســــــــــيح
وبصحيح هو ده المصري الفصيح


(اليهود اعداء الله اعداء البشرية فلا تامنهم )
عندى جديد كل ثلاثاء فشاركونى بالنقد والتعليق
بيرم المصري

هناك 28 تعليقًا:

Haytham Alsayes يقول...

السلام عليكم

ابي بيرم المصرى جدا جدا

والله مصر مليانة شباب عاوز يعمل حاجة وباعتبر نفسى منهم بس الكبت والطاغوت زي مقلت حضرتك كاتم علي انفاسنا زى الجاثوم
الشباب صنفين ياما بايع القضية ودة للاسف كتيييير وشباب قليل شايل القضية في عقله وقلبه بس نعمل ايه طيب في الاستبداد اللي مضيعنا علي العموم العمل مش في النواح علي ما فات ولكن التخطيط لما هو ات وربنا المستعان علي كل ظام جبار لا يخاف يوم الحساب



طبعا الاشعار جميلة كالعادة مش محتاجة رأى ولا تعليقي عليها
حضرتك شاعر مصرى حقيقي حاسس بينا كلنا
وربنا يخليك ودايما تبدع في اشعارك وتسعدنا

وطبعا زي ماحنا متعودين لا سلام ابد مع اسرائيل ولا اللي عاوز يرجعنا ورا دايما

دمت بصحة وسعادة

ابنك هيثم

عمرو جويلى يقول...

أستاذى الكريم
السلام عليكم
يعلم الله ما فى قلبى من
ود تجاه حضرتك فدائماً
كنت المرشد لى وأنا لن
ولم أنسى فضلك
خالص تقديرى

عمرو جويلى يقول...

أستاذى الكريم
السلام عليكم
لقد خلفت موعد نشرك
لجديد حضرتك لماذا ؟
حيث أنى منذ أن عرفت
مدونة كرباج سودانى
كان موعد نشر جديدها
مساء الإثنين لذلك
لم أنظر إلى المفضلة
خالص تقديرى

هبة النيـــــل يقول...

الله يا بابا

الله يا بابا

رووووعة روووعة روووعة

فعلا يا بابا روووعة

أبوية الغالي المصري جدا

ربنا يخليك لينا ويباركلنا في عمرك اللهم آمين

أنا فعلا ربنا يعلم سعادتي وانتظاري لكل ليلة تلات علشان أستمتع بالقصيدة الجديدة

ولا سلام مع بني اسرائيل

عمرو جويلى يقول...

أستاذى الكريم
السلام عليكم
لقد استطاع هؤلاء الشباب
المثقفين الواعين أن يلفتوا
نظرنا بأن شباب مصر مازال
بخير وعندهم التصميم الكامل
بضرورة الحصول على حقوقهم
أما عن دولة الكويت وما فعلوه
بالمصريين العاملين هناك
فهو أمر مرفوض جملة وتفصيلا
خالص تقديرى

قلم رصاص يقول...

فعلا أستاذنا وحبيبا بيرم الجميل
مصر مليانه بشباب زي الفل
وهو دا راس مالها الحقيقي
واحيي حضرتك على الكلام الجميل

تقبل مروري وتحيتي

تامر علي يقول...

والله يا عم بيرم زي ما قلتلك قبل كده انت حرام متنشرش اعمالك دي

لا املك تعليق غير تسلم ايدك :)

وفاء بركات يقول...

السلام عليكم
سيدى الفاضل لحضرتك جزيل الشكر والإحترام ممتنة جدا لما أغدقتموه علي شخصي المتواضع من كلمات طيبه..
شبابنا جميل وواعي بس هي الظروف اللي صنفته تحت بنود فرضتتها عليه إيد بنقول عليها خفيه لكن إحنا عرفنها كويس وسمحنا لها أن تدخل حياتنا وتطول عقول شبابنا كان واجب علي الكبار إنهم يكونو أوعي من كده ويكونوا حائط صد للفكر المدمر ويوعوا الشباب بأن بلدنا مستهدفة من عدو نال منا شر هزيمه وبيكيد لينا وبيعمل من يوم م تخلق علي الأرض علي إخضاعنا له ومكنش أمامه إلا الكيف وغسيل مخ شبابنا عن طريق النت وبرامج الفضائيةالمشبوهة والأفكار المجنونه متمثله في عبدة شيطان وتطرف ديني وفتنه طائفيه وشراء أراضي وشركات وبقوا عاملين زى السوس اللي بينخر داخل الشجره لما بقت من بره هلا هلا ومن جوه يعلم الله...
واللي لسه بعقله وفاهم أهو بيقاوح يمكن صوته يوصل للقلوب والعقول وترجع الضحكه تملا الوجوه والأمان يسكن القلوب ماهي ضلمة العقول بتزرع في القلب خوف ولما بتنور تلاقي الدنيا حلوه والف غنوة لمصر علي الناى والدفوف
والسلام عليكم ولا سلام علي إسرائيل أعداء السلام

سراج يقول...

الحكومة الكويتية ليس لها مصلحة في التضييق على العمالة المصرية، لو لم يكن بطلب من الحكومة المصرية!
في العام الماضي قرأت مقالة للكاتبة "خولة القزويني" لأنصاف مواطن مصري قد تعرض للشتم.. أتمنى أن لا تتطور الأمور أكثر ، كي لاتتحول إلى أزمة بين شعبين!
معذرة عن التقصير.. كنت أدخل لمدونتك لكني لم أعلق لأن فكري مشوش .. أكرر اعتذاري منكم

أحــوال الهـوي يقول...

استاذي الجميل

تقصير ما بعده تقصير.... مني

علي الرغم من مداومتي علي زيارة محرابي في مدونتك و الحرص الشديد علي الارتواء من رحيق حياتي في كلماتك
و لكنني كنت اقف عاجزا علي تدوين التعليقات لانها دائما تعلن عن اعجابي و تقديري

و غالبا ما اقرا روائعك بعد الوقت
نظرا لغيابي المستمر و الذي تستطيع ان تجده فيما اقوم بنشرة

استاذي
احمل كفني و احضر اليك خاشعا ذليلا طالبا السماح و العفو


واحشني
تحياتي

ويكيبيديا الإخوان المسلمين يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ويكيبيديا الإخوان المسلمين الموقع الرسمي الرابع لجماعة الإخوان المسلمين .

http://www.ikhwanwiki.com

الموسوعة الحرة التي يستطيع الجميع تحريرها وهى تسع جميع الآراء ( السياسية – الاقتصادية – الشرعية – التنموية - ....وغيرها) .

وإهتماماً منا بدور المدونين البارز في علم الإنترنت تم تخصيص قسم خاص بالمدونين على الموسوعة هو قسم " مدونون ومدونات " .

سجل الأن وأنشىء صفحة خاصة بمدونتك على الموسوعة في قسم " مدونون ومدونات " يعرض بها جميع ما تحرره من مقالات ومشاركات .

معنا تستطيع نشر أفكارك ومقالاتك ليقرأها أكبر قدر ممكن من القراء والباحثين فالموسوعة تعد مصدراً كبيراً للبحث العلمي.

وقد يتم ترشيح مقالتك لتكون مقالة مختارة على الصفحة الرئيسية للموسوعة .

فى مجتمع الويكيبيديا يمكنك التواصل مع عدد كبير من المستخدمين والمدونين والكتاب المشهورين .

شاركنا من أجل الإفادة والإستفادة .

لمزيد من المعلومات عن كيفية الإشتراك في الموسوعة وإنشاء صفحة خاصة لمدونتك يرجى زيارة الموسوعة والإطلاع على قسم مدونون ومدونات .

http://www.ikhwanwiki.com

عالم ماريونت يقول...

هي فعلا حاجة مؤسفة جدا الموقف الي الكويت اخدته
قصيدة مميزة كالعادة عزيزي بيرم
انا بقالي كتير مدونتش بس اخيرا رجعت للعالم ده
بالتوفيق دايما
رنا

ندا منير يقول...

المصريين اللى على حق هو دا صفاتهم بس كام واحد دلوقتى فيه الصفات دى ؟

Beram ElMasry يقول...

ابني وصديقي العزيز هيثم
بارك الله في امثالك ولتعلم ياصديقي ان من اهم الادوار في الصراع هو توعية الاخر واصلاح فكره واطلاعه علي فساد ماحوله لتتسع قاعدة المدركين للواقع المر وحفظك الله
في مدونتك قرات "الانتفاضة الثالثة" صدقني انت تصيب فيما تعرض لتظهر سوء حالنا ولاتنسي ذكاء صلاح الدين في التخلص من الاتراك والاعتماد علي الاكراد حتي لايتفكك الصف, احسنت كثيرا وللاك شكرا
سلام ولا سلام معبني اسرائيل وكل من يفسد

Beram ElMasry يقول...

اخي الاستاذ وصديقي اللؤلؤة
اشكر لك ادبك الجم واني لفخور ان اكون صديق لك وتدوم المودة واما عن النشر فانا نشرت مساء يوم الاتنين ولكن قبل الساعة الثانية عشر تحياتي وامنياتي ودعائي بالنجاح والسلامة للعصفورة ولابني وحبيبي عمرو مع الدعاء الصادق بالسلامة ولاسرتك بالستر

قرات في مدونتك الجد يدة " "يركان الغضب" جميل الاختيار وجميل في العرض وفاحسنت ووفقك الله لتطلعنا علي كل مفيد

سلام ولاسلام مع بني اسرائيل

Beram ElMasry يقول...

ابنتي العزيزة جدا جدا هبة النييل يعني مصر
دعائي لك بالخير ولزهرة بستانك الجميلة ولاسرتك
شكرا ولاتحرميني الزيارة ولاتحرمينا الجديد من كتاباتك وافكارك
خالص تحياتي والسلام ولاسلام مع بني اسرائيل

Beram ElMasry يقول...

اخي وصديقي العزيز جدا قلم رصاص حي
ارجو من الله ذلك واملي فيه الشباب كبير وارجو ان ينير الله بصرهم وبصيرتهم بايدي الخيرين والاحرار من امثالك اصحاب القلم الذكي والعزم القوي
لك تحياتي والسلام ولا سلام مع بني اسرائيل

Beram ElMasry يقول...

صديقي العزيز الودود تامر علي
اشكر لك كلامك المشجع وتعليقك الذي اضفي علي السعادة واتمني لك كل التوفيق ولاتحرمنا النقد والتعليق

في مدونتك قرات "فلاشات بلا هوية"
استمتعت جدا بالوصف والتشبيهات والموضوع المتميز
وهذة الفقرة لفتت انتباهي
عندما تتساقط منك الكلمات فقلما تتطاوعك الحروف عند الحاجة ... تجده هناك ممسكاً بزمام عقلك , راحل في تلافيف مخك ... يستخرج الألم من بين شتات حروفك ويجمع كل معان الألم لينسج خيطاً حديدياً جديداً يرفعك به فوق تلال القهر , الأمان من ســـوء الفهم هو شيء نادر أن تحظى به مع نفسك .... كثيراً ما تفهم نفسك بالخطأ ثم تحاسب الآخرين على سوء الفهم

لما فيها من صور شاعرية حية وسلامة دماغك

تحياتي والسلام ولاسلام مع بني اسرائيل

Beram ElMasry يقول...

عزيزتي الاستاذة وفاء بركات
تعليقي في مدونتك ردة فعل طبيعية وعلامة رضا واقتناع عن اسلوب العرض لما تكتبين وقدرتك علي جمع دلالات التقصير في الادارة والواقع الذي نعيشه وعرضك لها في شكل شيق لا ملالة فيه ولا سأم وما قلته هو بعض حقك وماقلتيه ابداع جميل
"واللي لسه بعقله وفاهم أهو بيقاوح يمكن صوته يوصل للقلوب والعقول وترجع الضحكه تملا الوجوه والأمان يسكن القلوب ماهي ضلمة العقول بتزرع في القلب خوف ولما بتنور تلاقي الدنيا حلوه والف غنوة لمصر علي الناى والدفوف"

وربنا يطمنك ويطمنا علي نورهاتي ومجدوية فهم اصدقاء منذ زمن ولكنهم انقطعوا عني كذلك منذ فترة

تحياتي والسلام ولاسلام مع بني اسرائيل

هبة النيـــــل يقول...

أبوية بيرم المصري جدا

ربنا يسعد قلبك يا بابا ياااارب

والله بتسعدني جدا جدا

أنا جيت أشوف الجديد النهاردة وزعلت أوي إن مفيش النهاردة

بس أعدت قراءة المصري الفصيح تاني

جميلة أوي يا بابا

ربنا يبارك في عمرك يااارب ويخليك لينا يا بابا

هنستنى الجديد

Beram ElMasry يقول...

عزيزتي سراج العراق المضيئ
سلامتك من اي تشويش مع دعائي لك بالاستقرار النفسي والاجتماعي لتبقي دائما سراجا مضيئا بيننا يشع بالود الصافي والصادق المنزه عن كل عيب
تحياتي والسلام ولاسلام مع بني اسرائيل

هبة النيـــــل يقول...

على فكرة يا بابا
سلام خاص كمان لصديق حضرتك الذي يكتب لك

حضرتك قلتلنا إن صديق حضرتك يأتيك مساء كل اثنين ليقرأ ويكتب لك

فحبيت أشكره الحقيقة من قلبي علشان أتاح لنا فرصة السعادة بما تكتبه من روائع

ربنا يديم عليكم الصحبة ويمتعكم بالصحبة بالجنة إن شاء الله

Beram ElMasry يقول...

ياالف مليون اهلا للصديق الصدوق والرجل الخلوق دكتور عصام
علي رأي المثل بعد ماداروا رجع لداره واحنا فرشناها بالورد والحنا ابتهاجا بعودة شاعرها الجميل الشرقاوي احوال الهوي
تفديك نفسي واصونك من كل مكروه لتبقي كريم الطبع ونموذجا للادب والود والخلق الرفيع

في مدونتك قرات "كلام حبيب"
استرقت السمع لكلامك عن حبيبك فطربت واستمتعت بعذوبة قولك ورقة احساسك كالعادة
تحياتي والسلام ولاسلام مع بني اسرائيل

Beram ElMasry يقول...

شكرا لك علي ردك ياابنتي العزيزة
واوضح ان في الحقيقة ابنتي الدكتورة نسرين هي الت تقرأ وترد معي علي التعليقات من الاخوة والاصدقاء وعلي فكرة هي التي سجلت بصوتها القصيدة التي سانشرها الليلة ان شاء الله
ارجو ان تنال اعجابكم

هبة النيـــــل يقول...

أبوية الغالي بيرم المصري جدا

ربنا أكرمني بزهرتين

ربى و جنة

ربى جمع ربوة :)

Beram ElMasry يقول...

عزيزتي رنا
عود حميد مع دعائي لك وتمنياتي بالتوفيق في مدونتك
وسنسعد بها ان شاء الله وشكرا علي كلماتك الر قيقة
استمتعت بقراءه موضوعك "حب من طرف تالت" براعة في العرض ومنطقية في تسلسل الاحداث وواقعية الخاتمة والموضوع بكامله يصور حالات كثيرة لعدم الخبرة والعجز في تميز المشاعر لتجنب المردود المؤلم واتهيار الاحلام المبنية علي وهم كاذب احسنت جدا في العرض وبساطة الاسلوب
تحياتي لك والسلام ولاسلام مع بني اسرائيل

Beram ElMasry يقول...

ابنتي العزيزة الغالية ندا منير
شكرا علي كلماتك

وقرات اهداءك الي خطيبك فدعوت لكما بالسعادة والسرور وجمع الشمل علي الود والاخلاص
عزيزتي حاولت الدخول للتعليق عندك فعجزت فسامحيني

تحياتي لك والسلام ولاسلام مع بني اسرائيل

وفاء بركات يقول...

السلام عليكم أ. بيرم المصرى
متعك الله بالصحة والعافية وأدام الله بقائك ...
تمنياتي لك ولمصر كلها بحياة أفضل وغد مشرق
يياااااااااااااااااارب