الاثنين، 30 نوفمبر، 2009

يا عم صلي



God Curse Israel and all who support it toKill women and children

اذا كانت اماطة الاذى عن الطريق صدقة فقتل الصهيوني صدقة


الجزائر بلد افريقي صحراءه قاحلة وجبالة وعرة المسلك صعبة المرتقي طبعت سكانها بعجرفة وشراسة ومن تقلبات مناخها تعود السكان علي الاحتياط مما قد يقع اومالاقد يقع بينما مصر ومن قديم الزمان عرفت بان ارضها منبسطة وسبخة ينتشر فيها الوخم, اي التكاسل لذلك سادت فيها مقولة خليها علي الله وهذا ماحدث مع اتوبيس فريق الجزائر فلو صاحب اتوبيس الفريق الجزائري عسكري علي موتوسيكل لما جرأ احد ان يقذفه بطوبة وجري ماجري والغريب لم نتعلم ورغم تحذير السفير المصري في السودان لم نحترز لاي شئ وخليها علي الله وحدث ما حدث من هزيمة واهانة ومع ذلك كانت مصيبتي في قول احد كذابي الزفة عندما قال ان علاء مبارك بطل قومي لانه شتم في الجزائر, طيب لو كان جمال كان شتم اكيد كان سيصبح بطل اسطوري يستحق بموجبها رئاسة الجمهورية (اه يابلد)

هذة هي صفة شعب العجايب وينطبق عليه المثل البلدي الذي يقول (زي العويل تضربه تكفيه تبوس رأسه يكفيه)






يـا عـم صـلـي يــا عــم ســيــبــك بــلا يــونــســكــو
د الـلـي يـنـاســبــك صـالـة قـمـار أو حـتـى ديـسـكـو
ولما ييجي بوليس أدابنا عشان جنابك ولا حد مسكو
يا عم صلي
***
يـا عم صـلي و أزاي تصلي وأنـت شاتم في الحجاب
والـلــي آمــن لـلـصــهاينة سـعـيه فـاشل سعيه خاب
يـوربــولـنــا بــاب فـي نـاحـيـة يـقـفـلـولنا ألف باب
يا عم صلي
***
صـهـاينة ترسم بزيت ومغلي وأنت رسمك بالجواش
حـواس مـغـني في الموالد و ياما غنى واش يا واش
مـبـروك رجـوعـك وف سـيـل دمـوعـك الـحـلـم بـاش
يا عم صلي
***
الــغـــرب فــاهـــم أزاي يــغــازل خــيــال مــبــرشــم
يــرمــولــنــا عــظــمــه نــهـز ديلنا ونروح نشمشـم
فــي الأوبــرا ييـجـوا ونـجيب كـتبهم ونروح نترجم
يا عم صلي
***
وف الــخــبـــاثـــة يــســقــطـــونــــا بــنــمـــرتـــيـــن
وفــي الــســيــاســة يــبــرجــلــولــنــا دمــاغ وعـيـن
وحــلــم يــظــهــــر كــــل مــــادا فـــــيـــــن وفــــيـــن
وهــو فــاضــل فــي الــقـلــوب
مـا حـد عنه يوم يتوب
يا عم صلي


( اليهود اعداء الله اعداء البشرية فلا تامنهم )
عندى جديد كل ثلاثاء فشاركونى بالنقد والتعليق

بيرم المصري

هناك 11 تعليقًا:

ستيته حسب الله الحمش يقول...

اه والله صدقت
شعب فعلا مأنتخ وميعرفش غير كلمتين
يا عم صلي
ومعلش

الجزائرين رايحين بطائرات حربية مستعدين
يا عم صلي
بيشتروا خناجر وسيوف وسكاكين
ياعم صلي
دي حكومتنا عارفة من قبل الماتش بيومين
يا عم صلي
بعتوا وشيعوا الستات والمثقفين والفنانين
ياعم صلي
ولما ننضرب ونهرب ونستخبى م المجرمين
ياعم صلي
ترجع رجالة بلدي بطُرح بتبكي بدمع العين
ياعم صلي
واشوف فجأة رجالة كانوا مضرب للمثل مكسورين
ياعم صلي
وفاضل ايه بس ما اتمسح بيكوا البلاط يا مصريين
ياعم صلي
المهم جمال يتورث وعلاء فجأة بقى منقذ أمين
يا عم صلي
والله يا بلدي بقى حالك ضيم وهم وغم وشين
يا عم صلي
يارب وحد شمل أمة الإسلام بحق حبيبك طه الأمين
يا عم صلي
وينصرك يا مصر ويعلي شأنك بين العالمين
ياعم صلي
ماهو أنا لو مش بحبها أبقى بنتها إزاي وأمتى وفين
يا عم صلي
بحبها يا عم بيرم "أرض ونهر وهوا" زي كل العاشقين
ياعم صلي
واللي يلمس عزها ألعن أبوه وأمه وكل أهله الميتين
ياعم صلي
يقولوا علي متعصبة .. متحيزة .. يقولوا حتى زفتة طين
ياعم صلي
ولا يهمني ولا يهزني غير كرامة أهلها .. أهلي المصريين الطيبين

ايه يا عم بيرم بس
كل ده تعليق
اللهم صلي عليك يا نبي

فارس عبدالفتاح يقول...

كل سنة وحضرتك طيب وفي احسن حال انت ومن تحب وكل الاهل

اعشق فى الليل ضوء القمر يقول...

اه يا قلبى يا موجوع
يا تعبنى بكل كلمه اه
صلى و صوم وارجع و تهجد و الأه ملئت اركانك
اه وقولها من جوه علاء ولا مبارك الدنيا عليهم قامت وبكره الاباتشى تحلق على جبال العزه و الصحراء وبلاد المليون شهيد لتطاولها على شعب الاصيل شعب الثوره و الكفاح و ورثه النضالو الكد و التعب
أه يا قلبى قلها بصوت عالى
وصلى على النبى وسبها على الله

dina يقول...

أحييك جدا على رأيك فى الأزمة بين مصر و الجزاير و أحيى أكتر و أكتر جملة (اّه يا بلد)...فعلا اّه يا بلد
القصيدة أكتر من رائعة

م/ الحسيني لزومي يقول...

ولد العم الغالي علك بخير
شوف انا الخص لك الشعب المصري - اقصد شعب محمود الكهربائي - في النكته الوحيده اللي انا احب استشهد بيهاوهي.
واحد مصري قالوا له " مراتك بتخونك مع محمود الكهربائي " فأقسم ايمان مغلظه ان محمود هذا لاكهربائي ولا يفهم في الكهربه.

قلم رصاص يقول...

ههههههههههههههه

لخصت القصة كلها ياأستاذي الجميل

دمت في ابداع

في امان الله

سراج يقول...

اللهم صلِ على محمد وآله الطيبين الطاهرين..
لا أحب كرة القدم، لكنه أمر طبيعي جدا أن يكون في كرة القدم مشاحنات وشد هنا أو هناك.. بس المحزن هو أن يتم التصعيد عبر الإعلام الرسمي للبلاد!.. الله لاينطي كل من سعى ويسعى لإذكاء نار هذه الفتنة.. الفتنة عمياء وعندما تصيب لا تميز بين أحد.. الله يكفيكم شرها.. ويسلمكم من كل مكروه..

Asmaa Fathi يقول...

شر البلية مايضحك
والله تعبتنى بكرباجك ده

دمت مبدع ياعمنا

اللؤلؤة يقول...

أستاذى الكريم
السلام عليكم
لقد أصبت كبد الحقيقة
فى أننا لدينا أبواق
إعلامية تافهه ومسيسة
لا هم لها إلا خدمة النظام
حتى ولو كان على حساب
الحقيقة ومصلحة البلد
خالص تقديرى

اللؤلؤة يقول...

السلام عليكم
كل عام وحضرتك بألف خير
أنا لا أرى أن فشل فاروق حسنى
فى منصب اليونسكو مفاجآة بل
كان أمراً متوقعاً فهو رجل فشل
فى الداخل فكيف إذاً ينجح فى الخارج
خالص تقديرى

اللؤلؤة يقول...

أستاذى الكريم
السلام عليكم
أعتذر عن تخلفى عن موعد
أمس بسبب تعطل الجهاز
وأشكر حضرتك على إهتمامك
ومحافظتك على موعدنا
خالص تقديرى